Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Wedergeboorte

  • A.P.S.H

    Beste Kannadiga,

    Het maakt voor de zonde niet uit of je bij een bepaalde geloof behoort. Want de geloofsovertuiging of de boeken kunnen de zonde immers niet wegnemen. Wel belangerijk om te weten hoe wij van de zonde af kunnen komen. Niet de geloof maar wel diegene die erom gaat de “GOD”, en die kan de zonde vergeven en een nieuwe leven geven.

    Nogmaals er zijn heel veel geloofsovertuigingnen in de wereld. Daar heb ik het niet over hoor. Wel over de ene GOD die je zonde vergeef en vrede geeft.

    Zoek gij zult vinden. Ik wens je heel veel succes,

    Groetjes van APSH

  • A.P.S.H

    Beste Kannadiga

    Je bent een Hindoe. Dat heb ik inmiddels wel door. Maar hoe ben je nou Hindoe geworden? Heb je deze zelf gekozen? of omdat je ouders bij die geloof hoorden heb je deze gratis meegekregen?

    Ik denk toch de laatste is hoor. Dan blijft de vraag nog of dat nou goed is. Heb je dat dan ooit je afgevraagd? Of de geloof (religie) van je ouders de juiste is? Of neem je dat zomaar dom weg over? Doe de laatste in iederegeval niet. Onderzoek het maar hoor. Doe ook niet het zelfde fout als ik.

    Als je toch hier bezig gaat houden dan heb ik ook nog een belangerijke vraag over de goden van jou ( met alle respect), is het volgende: Zijn die slimmer dan mens of niet? Het moet wel anders zou die geen mens geschapen hebben. Maar zij zien er eng en gevaarlijk uit. En ook nog banger te maken met dieren kop erop. Noem je die een GOD?

    Wordt eens wakker en onderzoek maar hoor en wordt niet boos op mij omdat ik de waarheid heb geschreven. Tegelijkertijd kijk ook naar de gedrag van ze: Ene heeft met twee vrouwen en de andere stal de kleren van een vrouw ect…. en rest wil dan bewaren……. dat begrijp je ook wel.

    Nogmaals wordt niet boos op mij. Kijkt naar de gezichten van Zij. En denk je dat deze bij een God toebehoort?…… eerder bij een vreemde dieren. Sorry hoor, soms denk ik dat ik ze niet moet confronteren met feiten maar ……

    Ben je slim dan onderzoek de GOD die je geschapen heeft. Success.

  • Kannadiga

    Je weet niet wat ik geloof. Ik geloof niet in goden en zeker niet in Jezus. Met alle respect, maar wie aanbidt een lijk aan een stok? Dat ziet er heel eng en gevaarlijk uit.

    En alle geweld dat daar uit het verleden is voort gekomen. Je moet niet boos zijn als ik de waarheid zeg.

    God heeft mij niet geschapen. Waaruit zou hij mij geschapen moeten hebben? Uit het niets? Nee, dat kan toch niet. Iets kan niet uit het niets onstaan. Dit noemen wij asatkaaryavaadaH. Je zou eens diepere hindoefilosofie moeten bestuderen. En daarmee bedoel ik Sankhyam, Anvikshiki of Advaitam.

    Geloven omdat het in een boek staat vind ik dom. Dat noemen wij blind geloof en dat leidt tot hele nare dingen.

  • A.P.S.H

    Ik wil graag weten waarin je dan wel gelooft? Ik wist wel hoor dat je niet in Jezus Christus gelooft want anders had je al lang de vrede gehad.

    En trouwens ik aanbid geen lijk hoor! En hij hangt ook niet aan de stok hoor. Volgens mij heb je een totaal verkeerd beeld gevormd over Jezus.

    Je zoekt de levende bij de doden. Het ergste is dat je vergelijkt de levende met de dode. Hiermee bedoel ik ook de legendes van je Hindoeisme hoor. Natuurlijk zulke dode verhalen kunnen en mogen geen leven bieden voor de mensen.

    De dood kon Jezus niet tegen houden maar wel voor alle andere vals Goden en valse zogenaamde godelijke mensen. Die waren de dood ingegaan en nooit meer teruggekomen. Die leven nietmeer en hun theorie is ook hiermee ontkrachtig. Maar Jezus LEEFT! HIJ heeft de dood overwonnen. Geen enkele valse Goden kon dit doen en ook niet voor een grapje durf te vertellen dat die eventueel na de dood wakker zou worden. En die zijn dus ook nooit wakker geworden! Kunnen zij ook niet want die zijn geen Goden hoor. Als je daarin gelooft dan ben je blind en je geloof is ook zeker een blinde geloof. (sorry hoor)

    Trouwens als je niet in de Goden van jou gelooft, waarin dan wel? De duivels misschien? Niet al te best hoor. Daar weet ik bijna alles van hoor.

    Als je iemand ziet die aan de kruis hangt dan krijg je eerder een zielig gevoel of wordt je verdrietig van en zeker niet een gevoel van gevaar of eng of zo.

    Maar wel als je naar de Goden van jou kijkt. Noem ik er toch maar een voorbeeld: In je eigen land welke vrouw durft nou in de avonduren langs de 'Kali" tempel te lopen? durven alle mannen soms? Geeft dit een veilig gevoel? En is die ook God? heeft die een Godelijk oftewel mintens een menselijk gezicht? Wordt je dan vrolijk van als je die kop ziet? Nou wordt niet boos hoor maar denkt maar is na. Als ik ooit minister van veiligheid zal worden aldaar, dan weet je het wat ik als eerste zal doen. Want mensen moeten toch ook in de avonden rustig kunnen wandelen en zo of niet?

    En je had het ook over alle geweld : Kwam dit door God of door valse Goden of door mensen en hun relegies? even natrekken, misschien kom je er ook wel achter.

    God is lief en vrede. En God zegt: “In de wereld lijdt gij verdrukking, maar houdt goede moed, IK heb de wereld overwonnen”. Dit kan enkel en alleen als Jezus in je tempel woont. Je hart is de tempel van GOD.

    Vrede zij met U.

  • Kannadiga

    Er zijn geen valse en ware goden. Alle beelden en voorstellingen zijn door de mensen zelf gemaakt. Als je er vrede mee hebt heb ik er geen probleem mee. Maar wel als je gaat drammen dat mijn goden waar zijn en de jouwe vals. In duivels geloof ik ook niet, allemaal door de menselijke geest geschapen of bedacht.

    Het is allemaal subjectief. Probeer dat subject te bestuderen.

    Als je goden eng vindt is dat mijn probleem niet.

    Dat Jezus leeft is een onzinverhaal. Iemand die 2000 jaar geleden heeft is nu dood, of je het gelooft of niet.

    Niemand die je dwingt om naar een Kali tempel te gaan. Die zijn er niet in Tamil Nadu, maar in Bengalen (Kalkata, het Engelse Calcutta). Tempels zijn geheel veilig.Niemand is bang voor tempels.

    Kali is trouwens een mooi symbool. Kalam betekent tijd, kala betekent ook zwart. Kali is de tijd die alles verslindt. Niets blijft gespaard door de tijd. De tijd is een groot zwart gat waarin alles verdwijnt. Alles? Kali danst op het lichaam van Shiva, Shiva is een symbool van het kosmische principe van tijdloosheid, wat door de tijd (Kali) niet te vernietigen is. Kali komt voort uit Shiva, de tijd komt voort uit het onbegrenste tijdloze principe. Shiva is het kosmische bewustzijn dat buiten de zintuigen en tijd staat.

    Voor mij zelf: ik geloof niet. Geloven betekent iets aannemen omdat een ander het zegt of schrijft. Ik onderzoek liever. De bijbel, koran, puranas enz. zijn allemaal door mensen geschreven. Als je er iets uit kan halen wat je inspireert is dat leuk voor je. Er zijn zoveel verhalen over onsterfelijkheid en daar hoort dat jezusverhaal ook bij. Mij zegt dat niets. Ik vind het een eng beeld. Het bloed stroomt uit de wonden en dat noemt zich god? Niet aan mij besteed.

    Ik bestuur anvikshiki, een best ingewikkelde filosofie. Het begin gaat over middelen tot juist kennis (pramiti). Dat is 1.directe waarneming (pratyaksham), 2.deductie of afleiding (anumaanam) en 3.vergelijking (upamaanam). en geen geloof. Geloof is geen middel om tot juiste kennis (of de waarheid) te komen.

    Natuurlijk zijn er veel opmerkingen over bovenvermelde punten. Daar is heel veel over geschreven.

    Ik ben hindoe, maar dat zegt verder niets. Hindoeisme kan ook atheistisch zijn.

    Alle systemen van denken, leven, geloven enz. die onstaan zijn in Zuid-azie worden samengebracht onder de noemer hindoeisme. Dit woord is niet eens van Indiase afkomst.

    U gelooft dus ook in duivels? Is het niet beter om al dat geloven los te laten en in het huidige leven te stappen?

    Groeten,

    Kannadiga (Karnatakavin Tamilan)

  • A.P.S.H

    U spreekt u tegen hoor.

    Want de ene keer schrijft u: ‘Wat heb ik met de bijbel te maken? Ik ben hindoe.’

    Dan schrijft u:‘Ik onderzoek liever. De bijbel, koran, puranas enz.’

    Vindt u niet deze tegenstrijdig is?

    En vervolgens schrijft u: ‘Dat Jezus leeft is een onzinverhaal. Iemand die 2000 jaar geleden heeft is nu dood, of je het gelooft of niet.’

    Dan Schrijft u: Niets blijft gespaard door de tijd. De tijd is een groot zwart gat waarin alles verdwijnt. Alles? Kali danst op het lichaam van Shiva, Shiva is een symbool van het kosmische principe van tijdloosheid, wat door de tijd (Kali) niet te vernietigen is. Kali komt voort uit Shiva, de tijd komt voort uit het onbegrenste tijdloze principe. Shiva is het kosmische bewustzijn dat buiten de zintuigen en tijd staat.

    Vindt u deze niet een onzinverhaal?

    Ik kan me goed voorstellen hoor dat de mensen hierdoor (Dansen op een ander mans lichaam en zo) niet durven langs de Kali tempel gaan in de avonden.

    In het algemeen tempels behoren tot een veilige plaats te zijn maar niet de Kali tempel en die zijn er degelijk in Tamil Nadu, vergist u niet. Wat denkt u, waar vinden de hindu huwelijken plaats?

    Weer schrijft u:’Voor mij zelf: ik geloof niet. Geloven betekent iets aannemen omdat een ander het zegt of schrijft.

    Eerder schreef u: Wat heb ik met de bijbel te maken? Ik ben hindoe.

    Wij hebben onze eigen boeken. Thirukkural, Thevaram, Thirupugazh, Thirumanthiram, Bhagavadgitha, Vedantasaram, Upanishad enz. enz.

    Ene zijd schrijft u dat u niet in de Hindoeïsme gelooft( dan kan ik me goed indenken hoor dat u ook de twijfels had van die vele valse goden en hun dans wijze etc..) en tegelijk schrijft u toch over door mens geschreven boeken te gaan lezen en geloven etc…

    Verder over de Goden: Of mijn vraag is dan, zijn deze allemaal onder de noemer Goden beschouwen moeten worden of niet? Of mag het ook van hun o.a het gedrag een scheiding gemaakt kan worden, dan kan alleen dat de ene groep bij de valse en de andere groep bij de ware. Maar de ware is geen groep hoor. Er is maar een(1) God. Er zijn geen hindu, christelijk,moslim,budha goden of zo. Als het waar zou zijn dan hebben zij daar boven een geweldig probleem hoor.

    Nogmaals ik wil dan ook graag mijn volk (natuurlijk ook de andere volkeren) het moeten ontdekken dat er maar een God is die voor zijn kinderen omgeeft. Geloven in religies …

    Daar bereik je weinig mee. Immers de religies schrijven geen kwade. Hetzij Hindoeïsme of christelijk. Maar de mens die tot die religie behoren doen wel kwaad misschien ook wel niet bewust! Nou komt de vraag?

    Wie kan mij bevrijden?

    Wie kan mijn zonde vergeven? (zonder bloed gieten is er geen vergeving, zie je de bloed van lam Gods Jezus Christus in het kruis. Dat is dan niet alleen voor mij en jou maar voor de hele wereld)

    Een religie kan je zonde nooit wegnemen of vergeven en ook geen goede daad die de zonde kan wegnemen. Wel de ware God alleen die om jou geeft en lief heeft.

    Men worstelt en vraagt : ‘ wie kan mij helpen uit dit die strijd te komen? Of nog beter gezegd:

    "15 Want wat ik uitwerk, weet ik niet; want ik doe niet wat ik wens, maar waar ik een afkeer van heb, dat doe ik.

    16 Indien ik nu wat ik niet wens, toch doe, stem ik toe, dat de wet goed is.

    17 Doch dan bewerk ik het niet meer, maar de zonde, die in mij woont.

    18 Want ik weet, dat in mij, dat wil zeggen in mijn vlees, geen goed woont. Immers, het wensen is wel bij mij aanwezig, maar het goede uitwerken, kan ik niet.

    19 Want niet wat ik wens, het goede, doe ik, maar wat ik niet wens, het kwade, dát doe ik.

    20 Indien ik nu datgene doe, wat ik niet wens, dan bewerk ík het niet meer, maar de zonde, die in mij woont.

    21 Zo vind ik dan deze regel: als ik het goede wens te doen, is het kwade bij mij aanwezig;

    22 want naar de inwendige mens verlustig ik mij in de wet Gods,

    23 maar in mijn leden zie ik een andere wet, die strijd voert tegen de wet van mijn verstand en mij tot krijgsgevangene maakt van de wet der zonde, die in mijn leden is.

    24 Ik, ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?

    25 Gode zij dank door Jezus Christus, onze Here! )

    Voor de wedergeboorte is een vergeving nodig van de zonden en die kan de ware GOD enkel en alleen geven. Dan heb je een nieuw hart en een nieuwe leven met GOD. ( Geen andere Goden hebben ooit en nimmer gezegd dat zij in staat zijn om de zonde te kunnen vergeven).

    GOD is daarvoor juist naar de aarde gekomen als mens(Jezus). En gestorven en derde dag opgestaan uit de dood! Hij Leeft daardoor leeft ik.

    Ik ben een ongeloviger geweest en veel met de duivels te maken gehad. Ik geloof in duivels, daarmee bedoelde ik dat zij ook bestaan!

    Het is een lang verhaal van geworden ( dat was mijn bedoeling niet geweest) maar even kort over mij: Hier in Nerderland wilde ik een eind aan mijn leven maken. Want ik haatte dit leven. Ik probeerde alles en nog om mij gezellig te maken maar wat ik ook deed ik had geen vrede in mijn hart. Eerder had ik angst en ook bang geweest voor de dood. Door vele strijd ben ik eindelijk vrij gemaakt door Jezus Christus. Ik heb nu de vrede in mijn hart ook door de Euro invoering kan je deze vrede behouden. Want dit is van je lieve GOD.

    Daarom schrijf ik zoveel. Omdat datgene wat ik gekregen heb wil ik ook aan anderen delen. Het kost niet. Nogmaals sorry als ik je gekwetst heb door een en andere te schrijven. Dat is mijn bedoeling niet geweest. Bied ik bij deze mijn excuus voor. Maar feit blijft!

    Onderzoek zij wie de GOD is.

    Ik wens u de aller beste toe en GOD zegen U.

    Groetjes Van APSH.

  • A.P.S.H

    U spreekt u tegen hoor.

    Want de ene keer schrijft u: ‘Wat heb ik met de bijbel te maken? Ik ben hindoe.’

    Dan schrijft u:‘Ik onderzoek liever. De bijbel, koran, puranas enz.’

    Vindt u niet deze tegenstrijdig is?

    En vervolgens schrijft u: ‘Dat Jezus leeft is een onzinverhaal. Iemand die 2000 jaar geleden heeft is nu dood, of je het gelooft of niet.’

    Dan Schrijft u: Niets blijft gespaard door de tijd. De tijd is een groot zwart gat waarin alles verdwijnt. Alles? Kali danst op het lichaam van Shiva, Shiva is een symbool van het kosmische principe van tijdloosheid, wat door de tijd (Kali) niet te vernietigen is. Kali komt voort uit Shiva, de tijd komt voort uit het onbegrenste tijdloze principe. Shiva is het kosmische bewustzijn dat buiten de zintuigen en tijd staat.

    Vindt u deze niet een onzinverhaal?

    Ik kan me goed voorstellen hoor dat de mensen hierdoor (Dansen op een ander mans lichaam en zo) niet durven langs de Kali tempel gaan in de avonden.

    In het algemeen tempels behoren tot een veilige plaats te zijn maar niet de Kali tempel en die zijn er degelijk in Tamil Nadu, vergist u niet. Wat denkt u, waar vinden de hindu huwelijken plaats?

    Weer schrijft u:’Voor mij zelf: ik geloof niet. Geloven betekent iets aannemen omdat een ander het zegt of schrijft.

    Eerder schreef u: Wat heb ik met de bijbel te maken? Ik ben hindoe.

    Wij hebben onze eigen boeken. Thirukkural, Thevaram, Thirupugazh, Thirumanthiram, Bhagavadgitha, Vedantasaram, Upanishad enz. enz.

    Ene zijd schrijft u dat u niet in de Hindoeïsme gelooft( dan kan ik me goed indenken hoor dat u ook de twijfels had van die vele valse goden en hun dans wijze etc..) en tegelijk schrijft u toch over door mens geschreven boeken te gaan lezen en geloven etc…

    Verder over de Goden: Of mijn vraag is dan, zijn deze allemaal onder de noemer Goden beschouwen moeten worden of niet? Of mag het ook van hun o.a het gedrag een scheiding gemaakt kan worden, dan kan alleen dat de ene groep bij de valse en de andere groep bij de ware. Maar de ware is geen groep hoor. Er is maar een(1) God. Er zijn geen hindu, christelijk,moslim,budha goden of zo. Als het waar zou zijn dan hebben zij daar boven een geweldig probleem hoor.

    Nogmaals ik wil dan ook graag mijn volk (natuurlijk ook de andere volkeren) het moeten ontdekken dat er maar een God is die voor zijn kinderen omgeeft. Geloven in religies …

    Daar bereik je weinig mee. Immers de religies schrijven geen kwade. Hetzij Hindoeïsme of christelijk. Maar de mens die tot die religie behoren doen wel kwaad misschien ook wel niet bewust! Nou komt de vraag?

    Wie kan mij bevrijden?

    Wie kan mijn zonde vergeven? (zonder bloed gieten is er geen vergeving, zie je de bloed van lam Gods Jezus Christus in het kruis. Dat is dan niet alleen voor mij en jou maar voor de hele wereld)

    Een religie kan je zonde nooit wegnemen of vergeven en ook geen goede daad die de zonde kan wegnemen. Wel de ware God alleen die om jou geeft en lief heeft.

    Men worstelt en vraagt : ‘ wie kan mij helpen uit dit die strijd te komen? Of nog beter gezegd:

    "15 Want wat ik uitwerk, weet ik niet; want ik doe niet wat ik wens, maar waar ik een afkeer van heb, dat doe ik.

    16 Indien ik nu wat ik niet wens, toch doe, stem ik toe, dat de wet goed is.

    17 Doch dan bewerk ik het niet meer, maar de zonde, die in mij woont.

    18 Want ik weet, dat in mij, dat wil zeggen in mijn vlees, geen goed woont. Immers, het wensen is wel bij mij aanwezig, maar het goede uitwerken, kan ik niet.

    19 Want niet wat ik wens, het goede, doe ik, maar wat ik niet wens, het kwade, dát doe ik.

    20 Indien ik nu datgene doe, wat ik niet wens, dan bewerk ík het niet meer, maar de zonde, die in mij woont.

    21 Zo vind ik dan deze regel: als ik het goede wens te doen, is het kwade bij mij aanwezig;

    22 want naar de inwendige mens verlustig ik mij in de wet Gods,

    23 maar in mijn leden zie ik een andere wet, die strijd voert tegen de wet van mijn verstand en mij tot krijgsgevangene maakt van de wet der zonde, die in mijn leden is.

    24 Ik, ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?

    25 Gode zij dank door Jezus Christus, onze Here! )

    Voor de wedergeboorte is een vergeving nodig van de zonden en die kan de ware GOD enkel en alleen geven. Dan heb je een nieuw hart en een nieuwe leven met GOD. ( Geen andere Goden hebben ooit en nimmer gezegd dat zij in staat zijn om de zonde te kunnen vergeven).

    GOD is daarvoor juist naar de aarde gekomen als mens(Jezus). En gestorven en derde dag opgestaan uit de dood! Hij Leeft daardoor leeft ik.

    Ik ben een ongeloviger geweest en veel met de duivels te maken gehad. Ik geloof in duivels, daarmee bedoelde ik dat zij ook bestaan!

    Het is een lang verhaal van geworden ( dat was mijn bedoeling niet geweest) maar even kort over mij: Hier in Nerderland wilde ik een eind aan mijn leven maken. Want ik haatte dit leven. Ik probeerde alles en nog om mij gezellig te maken maar wat ik ook deed ik had geen vrede in mijn hart. Eerder had ik angst en ook bang geweest voor de dood. Door vele strijd ben ik eindelijk vrij gemaakt door Jezus Christus. Ik heb nu de vrede in mijn hart ook door de Euro invoering kan je deze vrede behouden. Want dit is van je lieve GOD.

    Daarom schrijf ik zoveel. Omdat datgene wat ik gekregen heb wil ik ook aan anderen delen. Het kost niet. Nogmaals sorry als ik je gekwetst heb door een en andere te schrijven. Dat is mijn bedoeling niet geweest. Bied ik bij deze mijn excuus voor. Maar feit blijft!

    Onderzoek zij wie de GOD is.

    Ik wens u de aller beste toe en GOD zegen U.

    Groetjes Van APSH.

  • Kannadiga

    In T.N. zijn Mariyamman-tempels. Wat is er verkeerd met een symbool zoals van Kali?

    Natuurlijk geloof ik niet alles. Het hindoeisme is zo groot en er is plaats voor heel veel verschillende opvattingen. Daar moet je een keus uit maken. Mijn interesseert het rationele aspect.

    Wat totaal indruist tegen elke vorm van rationaliteit is dat er 2000 jaar geleden een man heeft geleefd wiens bloed moet vloeien om je zonden te vergeven.

    Eerlijk gezegd een nogal walgelijk idee. En dan nog dat je na je dood eeuwig verbrand omdat je toevallig niet in die man geloofd hebt. Dit gaat er bij mij niet in.

    Waarom maken mensen zich druk om god als ze hier op aarde nog niet eens goed met elkaar kunnen leven? Hoeveel oorlogen zijn er niet gevoerd om de naam van god? De zogenaamde missionaire religies, dat zijn de religies die claimen de enigste ware te zijn (Christendom en Islam) spannen de kroon. Die willen andere hun mening in de strot duwen.

    Dat bloed van uw godenzoon heb ik niet nodig. Trouwens ik ben vegetarisch.

    Ik eet rijst met sambar, rasam, mor en thayir. Als ontbijt prefereer ik idli's en dosa's. Ik heb echt geen bloed nodig.

    'aatmaupyema yatkrutam tatkrutam tu satkrutam' Doe een ander niet aan wat je niet wil dat een ander jou aandoet.

    Een goed en eerlijk leven lijden met het oog op geluk en welzijn voor iedereen en alle levende wezens is meer waard dat dat bloed van die Jezus.

  • A.P.S.H

    Dat u vegetarisch bent dat vind ik trouwens wel goede zaak en hoop ik dat u gewoon vegetarisch blijft. Want het vlees is al te duur! ( ondanks de vegetarische). Verder denk ik dat ik u wat uit moet leggen over de bloed.

    - Verzoening van zonden : Een geitenbok geslacht moet worden.

    Lees: (Lev. 4: 23 – 26)

    23 Of men zijn zonde, die hij daartegen gezondigd heeft, aan hem zal bekend gemaakt hebben; zo zal hij tot zijn offer brengen een geitenbok, een volkomen mannetje.

    24 En hij zal zijn hand op het hoofd van den bok leggen, en zal hem slachten in de plaats, waar men het brandoffer slacht voor het aangezicht des HEEREN; het is een zondoffer.

    25 Daarna zal de priester van het bloed des zondoffers met zijn vinger nemen, en op de hoornen van het altaar des brandoffers doen; dan zal hij zijn bloed aan den bodem van het altaar des brandoffers uitgieten.

    26 Hij zal ook al zijn vet op het altaar aansteken, gelijk het vet des dankoffers; zo zal de priester voor hem verzoening doen van zijn zonden, en het zal hem vergeven worden.

    Dit doen de Hindoes nog steeds. Dat noemen wij “Wealwie”. De beste geit wordt dan opgeofferd.

    - Schuldoffer

    Lees: (Lev. 19:21 – 22)

    21 En hij zal zijn schuldoffer den HEERE aan de deur van de tent der samenkomst brengen, een ram ten schuldoffer.

    22 En de priester zal met den ram des schuldoffers, voor hem over zijn zonde, die hij gezondigd heeft, voor het aangezicht des HEEREN verzoening doen; en hem zal vergeving geschieden van zijn zonde, die hij gezondigd heeft.

    In beide leest u dat de bloed van de geit gegoten moet worden voor verzoening van zonden.

    {Hoe kwam de zonde in de wereld? Waarom zondigt een mens? Hoe kunt je daar van af komen?}

    Zonde kwam door de ongehoorzaamheid van de eerste mens die God geschapen heeft.

    Duivel of Satan die is de boosdoener! Niet de GOD! .

    Verder lees:

    Spreuken 28: 13

    13 Die zijn overtredingen bedekt, zal niet voorspoedig zijn; maar die ze bekent en laat, zal barmhartigheid verkrijgen.

    In het Tamil:

    (13 jd; ghtq;fis kiwf;fpwtd; tho;tilakhl;lhd;: mitfis mwpf;if nra;J tpl;LtpLfpwtNdh ,uf;fk; ngWthd;.)

    Dus als ik mijn zonde zou bedekken dan heb ik geen leven meer. Wel als ik deze bekent! Niet bij mens!

    Lees (1 Johanes 1 :7)

    Maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, zo hebben wij gemeenschap met elkander, en het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde.

    Dus Gods bloed kan onze zonde reinigen. ( Tot de komst van Christus op aarde werden er geiten geslacht tot vergeving van zonden; nadien, omdat lam god nu, voor onze zonden zich heeft genomen en het offer heeft gebracht hoefden wij geen dieren meer slachten voor zondoffer. Maar de Hindoes die doen het nu nogsteeds!)

    Want 1 johanes 2:2

    2 En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor der gehele wereld. (Hij - Jezus )

    U zult misschien wel zeggen dat u niet gezondigd heeft.

    (Lees:1 Kon. 8:46)

    46 Wanneer zij gezondigd zullen hebben tegen U (want geen mens is er, die niet zondigt), en Gij tegen hen vertoornd zult zijn, en hen leveren zult voor het aangezicht des vijands, dat degenen, die hen gevangen hebben, hen gevankelijk wegvoeren in des vijands land, dat verre of nabij is.

    (Lees: Prediker 7:20)

    20 Voorwaar, er is geen mens rechtvaardig op aarde, die goed doet, en niet zondigt.

    (Er zijn velen dat het goed doen en of zij niet zondigen????)

    (Lees: Spreuken 20:9)

    9 Wie kan zeggen: Ik heb mijn hart gezuiverd, ik ben rein van mijn zonde?

    (Lees: Num. 32:23)

    23 Indien gij daarentegen alzo niet zult doen, ziet, zo hebt gij tegen den HEERE gezondigd; doch gij zult uw zonde gewaar worden, als zij u vinden zal!

    Zo leest u dat er niemand zijn die niet zondigt en niemand een rein hart heeft.

    Daarom schrijft de psalmist:

    Psalm 32:1

    1 Een onderwijzing van David. Welgelukzalig is hij, wiens overtreding vergeven, wiens zonde bedekt is.

    2 Welgelukzalig is de mens, dien de HEERE de ongerechtigheid niet toerekent, en in wiens geest geen bedrog is.

    Als wij welgelukzalig willen zijn dan is onze zonden en overtredingen vergeven moeten worden. Dat kan enkel en alleen door GOD en niet door de religie!.

    (Lees: 1 petrus 1:19)

    18 Wetende dat gij niet door vergankelijke dingen, zilver of goud, verlost zijt uit uw ijdele wandeling, die van de vaderen overgeleverd ;

    19 Maar door het dierbaar bloed van Christus, als van een onbestraffelijk en onbevlekt Lam;

    Dus even sommeren:

    GOD’s bloed kan enkel en alleen de zonde wassen!

  • A.P.S.H

    Verder u schreef :

    'aatmaupyema yatkrutam tatkrutam tu satkrutam' Doe een ander niet aan wat je niet wil dat een ander jou aandoet.

    Het zelfde lees u hier onder:

    Lees: Mathew 7:12

    12 Alles dus, wat gij wilt, dat u de mensen doen zullen, doet gij hun dat ook; want dit is de Wet en de Profeten.

    (12 Therefore all things whatsoever ye would that men should do to you, do ye even so to them: for this is the law and the prophets.)

    OOk Lees in : Luc. 6:31

    31 En gelijk gij wilt, dat u de mensen doen zullen, doet gij hun ook zo.

    Daarom onderzoekt maar in uw boeken! Ik bedoel hiermee de boeken van :

    Thirukkural, Thevaram, Thirupugazh, Thirumanthiram, Bhagavadgitha, Vedantasaram, Upanishad enz. enz.

    Want als u goed leest dan ontdekt u ook dat de God die daar beschrijven wordt komt niet overeen met de Goden(valse)van de Hidu tempels! Wordt niet boos op mij maar onderzoek het maar.

    Immers staat er geschreven:

    (Johanes 5:39) Zoekt in de Schriften, want gij meent in haar het eeuwige leven te hebben, en zij zijn het die van mij getuigen;

    Dus ‘ Zoekt in de schriften’ van u hoor! Dat kunt u wel, dat denk ik?

    Om u te helpen heb ik hieronder aantal teksten in het Tamil( ten overvloed schrijf ik dit, selecteer deze en dan klikt op tamil schriften of verwerk deze in Word).Ok

    En u schreef verder:

    Een goed en eerlijk leven lijden met het oog op geluk en welzijn voor iedereen en alle levende wezens is meer waard dat dat bloed van die Jezus.

    Het is mooi om te lezen maar praktisch gezien het is onmogelijk een vrede te hebben met jezelf dan wel met anderen zonder dat je de vrede vorst in je hart hebt! En daarvoor heb je de bloed van de enige GOD Jezus, wel nodig. Want zonder Jezus dan ben je een levende lijk. Dan is de ziel is goed als dood. Dus een dode kan geen dode vrolijken!. ( Neem dit niet voor je zelf. Ik schijf dit in het algemeen en geld voor een ieder die de ware GOD niet in de tempel van hun hart heeft). Want de wereld is nog onder de juk van de Duivel! En die leeft ook! Die bied geen leven voor je maar wel de dood! Juist Jezus is gekomen om leven te geven. Keuze is aan je want ook je hebt de vrijheid om de keuze te maken. Vogels niet! Ook de zon en maan…ect .. niet. Alleen de mens wel.

    Trouwens u schreef eerder dat de boeken mensen werken waren. Dat gold wel voor alle andere boeken maar niet voor bijbel. Want bijbel is geschreven door GOD! Weliswaar door mensen handen, het moest gebeuren. Het feit dat het door GOD zelf is geschreven blijkt nog thans. Want het wordt gelezen door vele volkeren en ook in vele talen. Anders was het al lang achterhaald als het maar mens werk was geweest. Lees de onderstaande.

    Want GOD woord is de waarheid en de waarheid maakt je vrij!

    Lees: 2 petrus 1: 21

    (Staten vertaling)

    21 Want de profetie is voortijds niet voortgebracht door de wil eens mensen, maar de heilige mensen Gods, van den Heiligen Geest gedreven zijnde, hebben gesproken.

    (Lutherse Vertaling)

    21 Want er is nog nooit ene profetie uit s mensen wil voortgebracht, maar mensen hebben van Godswege gesproken, gedreven zijnde door den Heiligen Geest.

    Lees: 2 timo. 3:16 – 17 (Staten vertaling)

    16 Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;

    17 Opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust.

    (16 All scripture given by inspiration of God, and profitable for doctrine, for reproof, for correction, for instruction in righteousness:

    17 That the man of God may be perfect, throughly furnished unto all good works.)

    En U schreef ook:

    Eerlijk gezegd een nogal walgelijk idee. En dan nog dat je na je dood eeuwig verbrand omdat je toevallig niet in die man geloofd hebt. Dit gaat er bij mij niet in.

    Ant: God is rechtvaardig en hij is geen mens om zoiets te veroordelen! Hij zal zeker zijn recht doen of U dat leuk vind of niet.

    Dit texst is in het Tamil!

    (Eerst selecteren en of verwerken in Word of werken in Word)

    Onderdelen zijn - Echtheid van Hindoeïsme

    - karakter van GOD

    - Rik Vetham, Purusa Soothiram ( Vishwakarma zal zichzelf opofferen bloed gieten zodat de mens behouden kan worden)

    - Sama Vetham (Geschaper had zelf opgeofferd …)

    - Agastiya Gnanam 30 – 23 ste lied ( God als mens moet komen voor zijn geschapen te redden en die trouwt niet ..etc)

    - Konkana Maharishi lied (Wat mag de GOD doen en zijn Karakter)

    - Wie is de GOD die niet trouwde

    - Rik Vetham ( ( karakteristieken van God)

    • Vlekkeloze lam

    • Hoofd van de Lam bedekt worden met Palusu Kodi

    • Bloed moet vlooien uit de 4 poten van de Lam

    • Kleed van de Lam moet worden verdeeld onder 4 bandieten

    • Lam moet vastgebonden worden aan de muur van de altaar

    • Botten van de Lam moet niet gebroken worden

    • Zure arak moet de Lam gedronken worden

    • Lam moet weer opgestaan worden

    • Vlees van die Lam gegeten moet worden

    En de vergelijking met Jezus.

    - Lied van Padinaththaar die de beste gelovige van Hindu

    - beschrijft over Jezus!

    Ik denk dat Kannadiga (als je dat wil) deze beter vertalen kan.

    Ok

    mu;j;jKs;s ,e;J kjk;

    rpy ,e;Jg;ngupatu;fs; flTisg;gw;wp vOjpa rpy Kf;fpa G];jfq;fspy; mu;j;jk; ,y;yhky; ,y;iy . Mdhy; mij Gupe;J nfhs;shky; my;yJ Gupe;J nfhs;s ,\;lk; ,y;yhky; ,Uf;Fk; nghOJ jhd; tho;fpd;w tho;f;iff;Fk; tzq;Ffpd;w nja;tj;Jf;Fk; rk;ge;jkpy;yhky; Nghfpd;wJ. flTs; xUtu; cz;L vd;W vy;NyhUNk xj;Jf;nfhs;fpd;Nwhk;.me;j xUtu; ahu; ? mtu; vg;gbg;gl;ltu; ?

    flTSila jd;ik

    flTs; gupRj;jkhdtu;> md;Gs;stu;> ru;t ty;ytu;> thdj;ijAk; G+kpiaAk; gilj;jtu;. ,e;J kf;fspd; Kf;fpa Ntjq;fs; ehd;F. mitfspy; Kjy; ,uz;L Ntjq;fs; flTspd; jd;ikiag;gw;wp kpf njspthf mu;j;jj;NjhL rk];fpUj nkhopapy; fPo;f;fz;lthW vOjp ,Uf;fpwJ .

    upf; Ntjk;> GU\ #f;jk;

    tp];tfu;kh vdg;gl;l gpu[hjpgjpahfpa GU\d; jd;idNa gypahf;fp ,uj;jk; rpe;jp kdpju;fshfpa ek;ik kPl;Lf; nfhs;s Ntz;Lk;.

    rhk Ntjk;

    rpU\;bfu;j;jhTk; [fj;ul;rfUkhfpa gpu;jpau; vg;gbg;gl;l nja;tj;ij tzq;f Ntz;Lnkd;W vOjpapUf;fpwhu;. ftdpAq;fs;.

    mf];jpa Qhdk; 30- y; 23. tJ ghly;

    tzq;Ftha; n[fN[hjp xUtdhfp

    khdpyj;ij xU nehbapy; tFj;Nj

    kz;zpy;

    Fzkhd kdpjiuAk; gilj;j gpd;

    Ftyaj;jpw;whD jpj;Jf;Ftha; te;J

    fdkhd rKrhuk; xd;wpyhky;

    rd;ahrp NghypUe;J jtj;ijf;fhl;b

    md;ghd rpj;ju;fis ,Uj;jpg;Nghl;L

    mfz;ljyQ;nrd;wtiu az;LthNa.

    mu;j;jk; :

    cyfj;ijg;gilj;j nja;tk; kD\iuAk; gilj;J

    gpd; me;j kDu;fspd; kj;jpapy; kD\dhf gpwe;J

    kidtpfs; vd;W ahUk; ,y;yhky; re;ahrp Nghy

    fypahzk; nra;J nfhs;shky; tho;e;J jdf;nfd

    rP\u;fis Vw;gLj;jp> mtu;fsplk; cyfnky;yhk;

    jhd; te;j tptuj;ij mwptpf;f $wp rP\u;fis tpl;L

    tpl;L NkNyhfk; nrd;w mtiuNa Nrtpf;f Ntz;Lk;.

    vd;W mfj;jpa Kdptu; $Wfpd;whu;.

    ,g;ghl;bd; mu;j;jk; ahUf;F nghUe;Jk;.

    nfhq;fz kfup\p ghbaij ftdpAq;fs; …

    flTSf;F ngz;NlJ? gps;isNaJ?

    fhkFzyPiy KjyhdNjJ?

    flTSf;F gfb rPl;L jhaNkJ?

    fhLfspy; Ntl;ilfl;F jpuptNjJ?

    flTSf;F fhkpfspd; njhopNyapy;iy.

    fhUz;aj;njhopy; xd;Nw flTs; ghuk;.

    Nfs;tp : ePq;fNs Nfl;Lg;ghUq;fs;.

    fypahzk; nra;ahj nja;tk; ahu; ?

    cz;L vd;why; me;j nja;tk; jhd; cyfj;ij cUthf;fpatu; vd;W $wKbAkh?

    kD\Uila ghtj;ij Nghf;f> kd Ntjidfis ePf;f

    kPdhfNth> gd;wpahfNth> ahidahfNth mtjupg;gjhy;

    kf;fSf;F vd;d yhgk;.?

    jaTnra;J Nfhgpf;fhky; ePq;fNs nrhy;Yq;fs; !

    upf; Ntjk;

    ( GU\Rj;jh gFjpapy; )

    cyf kf;fspd; ca;tpw;fhf gypahf mtjupf;f Ntz;ba gpu;jpuj;ij ehd;F G+rhupfs; jq;fSf;Fs;Ns gfpu;e;Jnfhs;sNtz;Lk; 4. ,NaRtpd; t];jpuj;ij ehd;F Nrtfh;fs; gq;F Nghl;lhu;fs;.

    5. ML gypgPlj;jpd; JhNzhNl fl;lg;gl Ntz;Lk;. 5. ,NaR rpYit kuj;jpy; itj;J Mzpahy; mbf;fg;gl;lhh;.

    6. Ml;bd; vYk;ig Kwpf;ff;$lhJ. 6. ,NaRtpd; fhy;fs; Kwpf;fg;gltpy;iy.

    7. Ml;Lf;F rhkr;nrb frhak; nfhLf;fg;gl Ntz;Lk;. 7. ,NaRit rpYitapy; miwe;jgpd; Fbf;f frg;G fye;j fhbia nfhLj;jhu;fs;.

    8.ML jpUk;g capUld; vOk;g Ntz;Lk;. 8. ,NaR kupj;J 3tJ ehs ;capu;njOe;jhu;.

    9.Ml;bd; khkprj;ij Grpf;f Ntz;Lk;. 9. ,NaRit Vw;Wf;nfhz;ltu;fs; ,NaR jdf;fhf kupj;jij epidT $Uk; gbahf mtUila khkprj;ij cz;gJNghy gupRj;j Ngh[dj;jpy; gq;F nfhs;fpwhu;fs;.

    ,g;gb ,e;J Ntjq;fspd; vOj;Jg;gb Fwpg;gplg;gl;l nja;tgyp ,NaRitj;jtpu NTW ahUf;F nghUe;Jk;.

    ePq;fNs NahrpAq;fs;.

    ,e;J kf;fspd; rpwe;j gf;juhd gl;bdj;jhh; ghba ghliy ftdpAq;fs;

    fy;yij nts;spia nrk;ig

    fspkz;zhy; kjpapl;LUntdf;Fatd;

    fl;ba NfhyKk; fUNjd;

    ty;ypUk;Gf;fhy; ntz;fyj;jfl;lhy;

    kw;wyp gQ;;jt ghly;fs; ,y;iy .

    ePq;fNs gbj;J mwpe;jJkhd

    ,e;Jkj gf;jh;fNs vOjpapUf;fpwhu;fs;. ,ij ju;f;fj;Jf;F vOjhky; mwpTs;s cq;fs; Nahridf;F tpl;L tpLfpNwd;.

    xd;iw kl;Lk; typAWj;jp Nfl;Lf;nfhs;fpNwd;. kupf;Fk; Kd; cz;ikahd nja;tj;ij mwpe;J nfhs;Sq;fs;. mg;nghONj Nkhl;r ghf;fpak; fpilf;Fk;.

    cq;fSf;fhf cq;fs; ghtq;fSf;fhf nrhu;f;fj;jpypUe;J ,wq;fp kD\dhf mtjupj;Jjd; ,uj;jk; KOtijAk; fpuakhf nfhLj;J

    gypahfp kupj;J> nja;t yl;rzj;jpd;gb %d;whk; ehs; capNuhL vOe;j me;j xNu gupRj;j nja;tkhfpa ,NaR gpuhid cq;fs; Fy nja;tkhf Vw;Wf;nfhz;L ghtk; ePq;fp rkhjhdj;NjhLk; re;Njh\j;NjhLk; tho;tPu;fshf.

    - Fwpg;G -

    ehq;fs; cq;fSf;F fpwp];jt trdq;fis cjhuzq;fshf fhl;ltpy;iy.

    ,e;J gf;ju;fspd; fUj;ijj;jhd; vOjp ,Uf;fpNwd;.

    ,e;Jkj cgNjrk; my;y. fpwp];jtk; xU kjKk; my;y. fpwp];jt ngau; itj;Jf;nfhz;lhYk;

    fpwp];jtu; kjj;jpy; Nrue;Njd; vd;whYk; ePq;fs; Nkhl;rk; Nghf KbahJ.

    ,NaRit Vw;Wf;nfhz;L mtu; cgNjrj;ij iff;nfhz;lhy; epiyahd re;Njh\Kk; nrhu;f;f ghf;fpaKk; milNthk;.

    - md;gu;fNs -

    ,ijf;Fwpj;J cq;fSf;F vd;d re;NjfkhdhYk; kdk; tpl;L NfSq;fs;. gjpy; vOJfpNwd;. cq;fs; ftiyfis ,NaR ePf;Fthu;. tpahjpfis Rfkhf;Fthh;. cyfk; juhj rkhjhdj;ij ,NaR jUthh;. ,NaR kl;LNk cq;fs; ghtq;fis kd;dpf;f mjpfhuk;cs;stu;. ,NaR ey;yth;. cq;fSf;fhf n[gpf;fpNwhk;. ,NaR Nerpf;fpwhu;.

    vq;fs; Myaj;jpd; Muhjidfs; eil ngWk; Neuq;fs;

    gpujp QhapW gpw;gfy; 16:00 kzp

    gpujp nts;sp gpw;gfy; 19:00 kzp

    Mya Kftup

    BASEL TAMIL CHRISTIAN FELLOWSHIP

    LOTHRINGERSTRASSE 81

    4056 BASEL

    Switzerland

    Kjyhk; kw;Wk; gjpNdhuhk; ,yf;f j;uhk;

    Pastor. Siva Selvaratnam

    Längistrasse 2

    4134 Pratteln

    061/811 48 43

    altar@bluewin.ch